وقف‌نامه مسجد و مدرسه‌عالی شهید مطهری (سپهسالار)



گروه‌ها : گروه فقه و حقوق
نویسنده (ها) : میرزا حسین‌خان سپهسالار
ناشر : انتشارات مدرسه‌عالی شهید مطهری
آخرین بروزرسانی : ۰۵ آذر ۱۴۰۲
تاریخ انتشار : مرداد ۱۴۰۰
شابک : ۹۷۸-۶۰۰-۵۱۸۳-۹۷-۹
تاریخ اولین نوبت انتشار : ۱۴۰۰
تعداد صفحات : ۱۶۹
مرحله تولید : چاپ شده
قیمت : ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال

این کتاب شامل بخش‌های ذیل می‌باشد: معرفی اجمالی مرحوم میرزا حسین‌خان سپه‌سالار (واقف مسجد و مدرسه)، بیان دغدغه‌های فرهنگی واقف، روش تصحیح متن وقف نامه، متن کتیبۀ صحن مدرسۀ عالی شهید مطهری، وقف نامۀ مفصل؛ شامل:

الفصل الاول: فی تبیین الاوقاف و توابعها.

الفصل الثانی: تقسیم منافع و محصول املاک و رقبات و مستغلات موقوفه.

الفصل الثالث: تکالیف افراد دخیل در موقوفه که دربرگیرنده همه افراد از جمله؛ تکالیف نایب التولیه، تکالیف امام و نایب امام، تکالیف مدرسین منقول و معقول و تالیان ایشان و معلمان ریاضی و مقدمات و ادبیات، تکالیف طلاب و... می‌شود.

الفصل الرابع: سایر وظایف و لوازم موقوفه. در پایان این کتاب، نسخۀ خطی وقف نامه نیز به‌صورت رنگی قرار گرفته است.

در تاریخ پرشکوه فرهنگ اسلامی، وقف نقشی مهم را در زمینه‌های مختلف از جمله گسترش علم و دانش ایفا کرده و خدمات علمی گوناگونی را در اختیار طالبان علم و تشنگان دانش قرار داده است. مدرسه پس از مسجد شاید مهم‌ترین بنای ساخته‌شده در دوران اسلامی باشد که تکیه اصلی آن به وقف بوده است.

میدان فعالیت وقف در همۀ زوایای اجتماعی و فرهنگی ریشه دارد. ماهیت وجودی و فلسفۀ اجتماعی اکثر وقف نامه‌ها به خوبی این موضوع را تبیین می‌کند که می‌توان آن را در وقف نامۀ مسجد و مدرسه‌عالی شهید مطهری (ره) به وضوح دید.

از وظایف مقرّره در وقف نامۀ مسجد و مدرسه‌عالی شهید مطهری (سپه‌سالار)، انتشار به حد کفایت وقف‌نامۀ این مکان تعلیم و تعلم است تا طلاب بنا به خواست واقف محترم، به حدود و ثغور اختیارات و الزامات خود در حفظ و رعایت شأن این مکان آگاه باشند. لذا بر آن شدیم با انتشار وقف نامه که تمایزات و ویژگی‌های ارزشمندی را در خود ذخیره کرده علاقه‌مندان را از آن بهره‌مند نماییم.

مبلغ ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال

ارسال با ایمیل: