مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه

۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۶ اخبار روابط عمومی
تعداد بازدید:۱۰۱۶
رئیس محترم جمهور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز یکشنبه در ششمین همایش بزرگداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه‌عالی و دانشگاه شهید مطهری، سخنرانی کرد.

به گزارش روابط عمومی مدرسه‌عالی شهید مطهری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز یکشنبه در ششمین همایش بزرگداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در محل مدرسه‌عالی و دانشگاه شهید مطهری، با گرامیداشت یاد شهید مفتح، این مناسبت را بهانه خوبی برای بازنگری در اهداف، روش‌ها و بایدها و نبایدهای علم‌آموزی و معرفت‌افزایی در حوزه و دانشگاه توصیف کرد و با مهم دانستن شناخت صحیح وضع موجود و وضع مطلوب و تلاش برای کم کردن فاصله بین آن‌ها، سه مأموریت و رسالت اصلی برای حوزه و دانشگاه را ۱- علم و پیشرفت ۲- تربیت انسان‌های فرهیخته و ۳- مسئله شناسی و حل مسئله عنوان کرد.

رئیس محترم جمهور حوزه را مرکز شناخت و آموختن قول‌الله و دانشگاه را مرکز شناخت و آموختن فعل‌الله دانست و افزود: فارغ از اینکه این علم در حوزه آموخته شده باشد یا دانشگاه، باید نافع و نجات‌بخش انسان باشد و فراگیرنده آن بداند که عالم محضر خداست.

دکتر رئیسی شناخت و رفع نیازهای انسان و جامعه انسانی معاصر را اصلی‌ترین مأموریت حوزه و دانشگاه دانست و تأکید کرد: شناخت این نیازها در گرو آن است که حوزه و دانشگاه از مردم،‌ در میان مردم و با مردم باشند و حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو بازوی علمی کشور باید با شناسایی و تدوین نظام مسائل جامعه برای رفع مشکلات و مسائل موجود بر اساس اصول علمی محکم و غنی اسلامی راهکار ارائه دهند.

رئیس محترم جمهور شناسایی به موقع مخاطرات پیش‌روی جامعه و شجاعت در دادن هشدارهای به موقع را از ویژگی‌های روشنفکران واقعی دانست و تأکید کرد: روشنفکران و عالمان دینی و دانشگاهی باید در مسیر تبیین حقایق بدون ترس از هجمه‌ها، همانند مرزبانان مرزهای جغرافیایی کشور، برای صیانت از ابتلای جامعه به ابهام و دروغ، از خودگذشتگی و ایثار کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رئیسی علم‌آموزی و بصیرت‌افزایی و تلاش برای اجرای عدالت را از ویژگی‌های حوزه انقلابی دانست و گفت: نیروهای انقلابی برآمده از حوزه بر مبنای منطق، تدبیر و عقلانیت هم خوب درس می‌خوانند و هم در عرصه اجتماعی برای شناخت و رفع مسائل حضور مؤثر و سازنده‌ای دارند که نمونه آن را در وقایع اخیر شاهد بودیم که طلاب و دانشجویان با بصیرت و انقلابی که در ایام عادی خوب درس می‌خواندند، در هنگام خطر و مواجهه با ضرورت در عرصه اجتماعی نیز حضور جدی داشتند و شهادت برخی از طلاب و دانشجویان دلیل صدق این مدعا می‌باشد.

این دانش‌آموخته مدرسه‌عالی و دانشگاه شهید مطهری ضمن بیان مطالبی در خصوص جایگاه مدرسه‌عالی و دانشگاه شهید مطهری در عرصه انقلاب اسلامی از زحمات حضرت آیت‌الله امامی کاشانی تشکر و قدردانی کردند و از تحصیل در این مجموعه احساس خرسندی کردند.

برنامه‌های انجام شده در این مراسم به شرح زیر است:

 *در ابتدای برنامه بعد از قرائت قرآن توسط جناب آقای اسماعیلی، مداح اهل بیت جناب آقای حاج مصطفی سماواتی به مرثیه‌سرایی ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها پرداختند و جناب آقای بابایی شاعر آئینی اشعاری را قرائت فرمودند.

 *حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر بهرامی خوشکار، معاون محترم امور طلاب و دانشجویی مدرسه‌عالی و دانشگاه شهید مطهری و عضو مجلس خبرگان گزارشی از مدرسه‌عالی ارائه کردند.

*حضرت آیت‌الله امامی کاشانی تولیت معظم مدرسه‌عالی و دانشگاه شهید مطهری ضمن خیر مقدم و خوش آمد گویی به رئیس محترم جمهور، مسئولین دولتی، مدیران و اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان مدرسه‌عالی شهید مطهری را نماد وحدت حوزه و دانشگاه خواندند و فرمودند در این مجموعه طلابی تربیت می‌شوند که وظیفه‌شان تبیین حکیمانه دین است.

* در خلال برنامه مسئول بسیج دانشجویی مدرسه‌عالی و دانشگاه شهید مطهری جناب آقای آرش فرجی بیانیه‌ای را در حضور رئیس محترم جمهور قرائت کردند.
*
وزیر محترم علوم جناب آقای دکتر زلفی‌گلی بیاناتی را در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه ارائه فرمودند.

روابط عمومی مدرسه‌عالی و دانشگاه شهید مطهری

کلید واژه ها: وحدت حوزه و دانشگاه رئیس‌جمهور مرحوم آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی (رحمة‌الله علیه) مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی (رحمة‌الله علیه)