عنوان پایان‌نامه
آخرین ویرایش۲۵ آذر ۱۴۰۴

امکان‌سنجی فقهی جرم‌انگاری رفتار موهن شرع با انگیزه‌های دینی



    دانشجو در تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۰۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امکان‌سنجی فقهی جرم‌انگاری رفتار موهن شرع با انگیزه‌های دینی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه و حقوق جزا
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    دانشگاه شهید مطهری (ره)
    شماره ساختمان محل ارائه
    ساختمان آموزش
    نام کلاس محل ارائه
    سالن کنفرانس
    تاریخ دفاع
    ۲۶ مهر ۱۴۰۴
    ساعت دفاع
    ۰۹:۰۰

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف امکان‌سنجی فقهی جرم‌انگاری رفتارهای موهن به شرع با انگیزه‌های دینی، به شیوه‌ای تحلیلی-استنباطی انجام شده است. مسأله اصلی، تبیین مبانی سیاست جنایی اسلام در مواجهه با اعمالی است که با نیت دینی انجام شده اما به وهن دین می‌انجامند. در ابتدا، با واکاوی مفاهیم «جرم»، «وهن» و «انگیزه»، مشخص گردید که انگیزه دینی در تحقق جرم، تأثیری در اصل وصف مجرمانه ندارد. سپس، با بررسی اصول حقوقی (مانند حاکمیت قانون) و قواعد فقهی کلان (همچون تعزیر و حفظ نظام)، چارچوبی برای سنجش مشروعیت جرم‌انگاری ترسیم شد.

    در ادامه، مفهوم «وهن دین» به‌عنوان یکی از ارکان اصلی بحث مورد بررسی قرار گرفت. بررسی ابعاد حکمی آن از منظر تقسیم‌بندی‌های اولیه، ثانویه و حکومتی، و نیز تحلیل چالش‌هایی همچون سیالیت مفهوم وهن و تعارض آن با ثبات شریعت، امکان تخصیص اکثر، و خطر تضعیف صلابت دین، نشان داد که جرم‌انگاری مبتنی بر وهن بدون معیار روشن می‌تواند موجب تعارضات گسترده در حوزه تقنین شود. بنابراین ظرفیت‌های عنوان امر به معروف و نهی از منکر در سطح حکومتی، حکم به قتل غالیان و مستندات قاعده تعزیر (اعم از روایات عام و خاص، اجماع، دلیل عقلی و مصلحت حفظ نظام) و به‌عنوان منابع معتبر، نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین مبنای فقهیِ معیاری و قابل دفاع برای جرم‌انگاری ایفا می‌کنند.

    در بخش پایانی، با تمرکز بر مسأله تعارض «فتوای شخصی» و «حکم حکومتی»، اثبات شد که قاعده نفوذ حکم حاکم، راهکار حل تعارض در مسائل عمومی است. این یافته در مطالعات موردی (مانند ممنوعیت قمه‌زنی) کاربردی شد. نتیجه نهایی آن است که جرم‌انگاری این رفتارها، از مسیر صدور حکم حکومتی و سپس تقنین آن، هم از منظر فقهی مشروع و هم از دیدگاه سیاست جنایی، امری ممکن و ضروری است.

    واژه‌های کلیدی: جرم‌انگاری، وهن دین، انگیزه دینی، قاعده تعزیر، حکم حکومتی، حفظ نظام.

    Abstract

    This research, conducted through an analytical-deductive method, aims to explore the jurisprudential feasibility of criminalizing acts that are sacrilegious to Sharia but are performed with religious motives. The central issue is to articulate the principles of Islamic criminal policy in dealing with actions that, despite being religiously intended, result in the defamation (Wahn) of religion. Initially, by deconstructing the concepts of “crime,” “Wahn,” and “motive,” it was determined that a religious motive does not alter the fundamental criminal nature of an act. Subsequently, by examining legal principles (such as the rule of law) and major jurisprudential rules (like Ta’zir and Hifz al-Nizam), a framework for assessing the legitimacy of criminalization was established.

    Next, the concept of “defamation of religion” (Wahn al-Din) as a main pillar of the discussion was examined. The study of its juridical dimensions from the perspective of primary, secondary, and governmental rulings, as well as the analysis of challenges such as the fluidity of the concept of Wahn, its conflict with the stability of Sharia, the possibility of over-exception (Takhsis al-Akthar), and the risk of undermining the religion’s robustness, showed that criminalization based on Wahn without a clear criterion can lead to widespread conflicts in the legislative sphere. Therefore, the capacities of concepts like enjoining good and forbidding evil at the governmental level, the ruling on the execution of extremists (Ghulat), and the evidence for the rule of Ta’zir (including general and specific narrations, consensus, rational proof, and the interest of preserving the system) play a decisive role as authoritative sources in providing a standard and defensible jurisprudential basis for criminalization.

    In the final section, focusing on the conflict between “personal fatwa” and “governmental decree,” it was proven that the rule of the sovereign’s binding decree is the solution for public matters. This finding was applied in case studies (such as the prohibition of Qama-zani). The ultimate conclusion is that criminalizing these acts, through the issuance of a governmental decree and its subsequent legislation, is both jurisprudentially legitimate and, from a criminal policy perspective, possible and necessary.

    Key Words: Criminalization, Defamation of Religion (Wahn), Religious Motive, Ta’zir, Governmental Decree (Hukm Hukumi), Preservation of the System (Hifz al-Nizam).