مبانی فقهی و حقوقی رشد جزایی موضوع ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی با تأکید بر رویه و آرا قضایی
- دانشجو
- عبدالله مختاری
- استاد راهنما
- دکتر محمد بهرامی خوشکار, دکتر محمد رسائی
- استاد مشاور
- دکتر مرتضی چیتسازیان
- رشته تحصیلی
- فقه و حقوق جزا
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری (ره)
- شماره ساختمان محل ارائه
- ساختمان آموزش
- نام کلاس محل ارائه
- سالن کنفرانس
- تاریخ دفاع
- ۱۹ دی ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۰۷:۰۰
- چکیده
-
بنا بر ماده ۹۱ ق.م.ا شرط مسئولیت کیفری بالغین زیر ۱۸ سال، منوط به احراز رشد جزایی است. این پژوهش از نوع بنیادی و با روش توصیفی و کتابخانهای؛ به مبانی فقهی و حقوقی رشد جزایی پرداخته است. بنا بر یک تلقی، رشد جزایی به حوزه ادراک مربوط است که خود دارای سه سطح طولی؛ درک ماهیت، درک قبح و رشد عقلی میباشد. گرچه سن ۱۵ سال اماره درک ماهیت و درک قبح فعل است، اما اماریت آن بر رشد و کمال عقلی مورد تردید است. درنتیجه در فرض عدم درک ماهیت جرم، و قبح آن، و شبهه در رشد و کمال عقلی؛ بر اساس حکم عقل به «قبح مجازات اشخاص غیر مدرک»، و «روایات دال بر عدم مسئولیت در فرض سفاهت و ضعف عقلی»، و نیز با توجه به «روایات نفی مسئولیت از شخص مجنون و معتوه به مناسبت حکم و موضوع»، مسئولیت کیفری اشخاص غیر مدرک منتفی بوده، و در نهایت در فرض قصور ادله اولی، مجازات آنان با قاعده «درء» و «اصل احتیاط در دما» ساقط میشود. بااینحال استدلال بر رشد جزایی به آیات «بلوغ اَشُد» و تسری رشد معاملی به امور جزایی به بهانه تنقیح مناط و اولویت و نیز روایات دربردارنده عنوان «ادراک»، صحیح به نظر نمیرسد. چنانکه داخل کردن رشد جزایی به حوزه علم و آگاهی صحیح به نظر نمیرسد چراکه علم و جهل متفرع بر درک هستند. از منظر حقوقی نیز ازآنجاکه در تحقق جرم «اراده» و «ادراک» ضروری است؛ لذا تحقق رکن مادی به دلیل عدم اراده جرم و رکن روانی به دلیل عدم خواست نتیجه و سوء نیت مجرمانه، با فقدان رشد منتفی است. چنانچه ضرورتهای موجود و لزوم پاسخدهی متناسب با بزهِ کودکان، و سازگاری آن با اندیشههای مترقی چون «مسئولیت کیفری تدریجی»، و «لزوم اقدامات تأمینی و تربیتی در بزهِ کودکان»، «تأمین اهداف قانونگذار»، و درنهایت «اصلِ فردی کردن مجازات» بر ضرورت دو چندان رشد جزایی افزوده است.
-
واژگان کلیدی: رشد جزایی، مسئولیت کیفری، ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، اطفال و نوجوانان، کمال عقل.
- Abstract
-
According to Article 91 of the Criminal Procedure Code, the condition of criminal liability for adults under 18 years of age is subject to the attainment of criminal maturity. This fundamental research, using a descriptive and library method, has addressed the jurisprudential and legal foundations of criminal maturity. According to one view, criminal maturity is related to the field of perception. Consequently, assuming a lack of understanding of the nature of the crime, its ugliness, and doubt in intellectual growth and perfection; based on the ruling of reason on the "ugliness of punishing undocumented persons", and "narratives indicating lack of responsibility in the assumption of stupidity and intellectual weakness", and also considering "narratives denying responsibility from an insane person in accordance with the ruling and the subject", the criminal liability of undocumented persons is excluded. Also, assuming a lack of maturity, their punishment is rejected by secondary rules. As it does not seem correct to include criminal maturity in the field of knowledge and awareness because knowledge and ignorance are subordinate to understanding. From a legal perspective, since "will" and "perception" are necessary in the realization of the crime and its elements; The realization of the material element due to the lack of will to commit the crime and the psychological element due to the lack of desire for the result and criminal malice, is ruled out by the lack of development. If the existing necessities and the necessity of responding proportionately to the crimes of children, and its compatibility with progressive ideas such as "gradual criminal responsibility", and "the need for protective and educational measures in the crimes of children", "ensuring the goals of the legislator", and finally "the principle of individualizing punishment" have increased the necessity of penal development doubly.
-
Keywords: penal growth, criminal responsibility, Article 91 of the Islamic Penal Code, children and adolescents, perfection of reason.