جایگاه عدالت در ترجیح روایات، تفسیر قوانین و آراء قضایی متعارض در گستره حقوق خانواده
- دانشجو
- علیاکبر جهان بخشی
- استاد راهنما
- دکتر سید ابوالقاسم نقیبی, دکتر محمد روشن
- استاد مشاور
- دکتر محمد بهرامی خوشکار
- رشته تحصیلی
- فقه و حقوق خصوصی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری (ره)
- شماره ساختمان محل ارائه
- ساختمان آموزش
- نام کلاس محل ارائه
- سالن کنفرانس
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
- چکیده
-
تأکید آیات و روایات به عدالت و قرار گرفتن آن در سلسله علل احکام و توجه فقها به عدالت در استنباطهای فقهی و امکان درک و شناسایی مصادیق آن توسط عقل و عرف، نشاندهندهی این است که عدالت میتواند به عنوان یک مرجّح در مقام تعارض روایات، قوانین، فتاوی و آراء قضایی ایفای نقش کند.
توجه ویژهی قانونگذار به عدالت حقوقی در قانون اساسی بیانکنندهی عدالت به عنوان مبنا و هدف اصلی قوانین و قواعد حقوقی است. لذا در مواردی که وجود اجمال و یا سکوت و یا تعارض قانون تفسیر قانون را گریزناپذیر میکند، از منابع معتبر اسلامی و فتاوی فقهی معتبر به عنوان جبرانکننده نقص قانون استفاده میگردد که عدالت میتواند نقش تعیینکننده در اتخاذ منبع معتبر و یا فتوای معتبر در جهت رفع نقص قانون باشد و مرجّح دلیل فتوایی است که تأمینکنندهی عدالت است.
در حوزهی حقوق خانواده، ما شاهد تعارض آراء قضایی هستیم که ریشهی آن سکوت، تعارض، اجمال قانون و اختلاف منابع و فتاوی اسلامی است مانند تعارض امارهی فراش با آزمایش DNA، تسری عیوب مجوز فسخ نکاح در حق فسخ با عدم تسری عیوب مجوز فسخ نکاح در حق فسخ، لزوم اذن دختر باکرهی رشیده از ولی در ازدواج با عدم لزوم اذن دختر باکرهی رشیده از ولی در ازدواج، ارث بردن زوجه از اموال غیرمنقول زوج متوفی با ارث نبردن زوجه از اموال غیرمنقول زوج متوفی که عدالت میتواند مزیتی برای ترجیح فتوایی بر فتوای دیگر در این زمینه باشد.
-
کلمات کلیدی: عدالت، حق، ترجیح، تعارض روایات، تعارض قوانین.
- Abstract
-
The emphasis of the verses and narrations on justice and its placement in the chain of causes of rulings and the attention of jurists to justice in jurisprudential conclusions and the possibility of understanding and identifying its examples by reason and custom show that justice can be used as an arbiter in conflict situations. Traditions, laws, fatwas and judicial opinions play a role.
The legislator's special attention to legal justice in the constitution expresses justice as the main basis and goal of legal rules and regulations. Therefore, in cases where the existence of abstract or silence or conflict of law makes the interpretation of the law unavoidable, authentic Islamic sources and valid jurisprudential fatwas are used as compensating for the shortcomings of the law. that justice can play a decisive role in adopting an authentic source or an authentic fatwa in order to eliminate the defects of the law, and the reason for the fatwa that provides justice is preferable.
In the field of family law, we are witnessing the conflict of judicial opinions, the root of which is silence, conflict, summaries of the law, and differences in sources and Islamic fatwas. Such as: the conflict of the Amara Farash with the DNA test, the extension of the defects of the license for annulment of marriage to the right of annulment with the lack of extension of the defects of the license of annulment of marriage to the right of annulment, the necessity of the permission of a virgin virgin daughter from the guardian in marriage with the absence of the necessity of the permission of a virgin daughter of the guardian in Marriage, the wife's inheritance from the immovable property of the deceased husband and the wife's inheritance from the immovable property of the deceased husband, which justice can be an advantage for preferring a fatwa over another fatwa in this field.
-
Keywords: justice, right, preference, conflict of traditions, conflict of law.