بررسی انتقادی نحوه خوانش ملاصدرا از روایات اسلامی در خداشناسی (با تکیهبر شرح اصول کافی)
- رشته تحصیلی
- کلام اسلامی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری (ره)
- شماره ساختمان محل ارائه
- ساختمان آموزش
- نام کلاس محل ارائه
- سالن کنفرانس
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
- چکیده
-
در این رساله به نقد خوانش ملاصدرا از روایات اسلامی در زمینه خداشناسی با توجه به مبانی فلسفی او پرداخته شده است. به چند دلیل عمده از جمله مورد وثوق بودن کتاب شریف اصول کافی، دسترسی بلا واسطه به آخرین نظرات و خوانش ملاصدرا از روایات به دلیل شرح او بر این کتاب بهعنوان آخرین اثر او، شرح ملاصدرا بر اصول کافی بهعنوان منبع اصلی این رساله مورداستفاده قرار گرفته است. به دلیل ساختار انتقادی این رساله، مسائل را در سه باب شناخت خدا، اسماء و صفات الهی و افعال الهی تقسیم نموده و ابتدا به بیان احادیث هر باب پرداخته و سپس خوانش ملاصدرا از آن روایات را مطرح نموده و در انتها به نقد و بررسی خوانش او پرداختهایم. در این رساله سعی شده است نقدهای وارد به خوانش ملاصدرا را در سه دسته عمده جای دهیم؛ دسته اول نقدهای موسوم به نقد خوانشی است که مستقیماً به خوانش او از روایات و برداشت او از معنا و مفهوم ظاهری روایات، مستقل از مبانی فلسفی او برمیگردد. دسته دوم نقدهای مبنایی است که مبانی فلسفی او سبب تعارض در خوانش از روایات شده است و دسته سوم نقدهای اصطلاحاً بِنایی است که به تعارض نحوه خوانش او از روایات با مبانی دیگر او میپردازد. از جمع این نقود میتوان به این نتیجه رسید که نحوه خوانش ملاصدرا از روایات اسلامی در بعضی موارد فاصله معناداری با دیدگاه نظام وحیانی دارد؛ از مهمترین دلایل این فاصله میتوان به تـأثیر سابقه فلسفی و مشرب عرفانی که ملاصدرا متأثّر از آن بوده است اشاره کرد که سبب شده با جهتگیری فکری در بسیاری از موارد سعی نماید نظرات خود را بهنوعی تطبیق و یا در برخی از موارد تحمیل بر روایات کند، درحالیکه اگر بیطرفانه دیدگاه طرفین بررسی شود، بیان معصومین با دیدگاه او در بسیاری از موارد نهتنها تطبیق بلکه بسیار فاصله دارد.
-
واژگان کلیدی: بررسی انتقادی، ملاصدرا، روایات خداشناسی، اصول کافی، شناخت خدا، اسماء و صفات الهی، افعال الهی.
- Abstract
-
This treatise criticizes Mulla Sadra's reading of Islamic narrations in the field of theology with regard to his philosophical foundations. For several main reasons, including the reliability of the noble book Usul al-Kafi, direct access to the latest opinions, and Mulla Sadra's reading of narrations due to his commentary on this book as his last work, Mulla Sadra's commentary on Usul al-Kafi has been used as the main source of this treatise. Due to the critical structure of this treatise, the issues have been divided into three chapters: knowing God, divine names and attributes, and divine actions. First, we have presented the narrations of each chapter, then Mulla Sadra's reading of those narrations, and finally, we have criticized and examined his reading. In this treatise, we have tried to place the criticisms of Mulla Sadra's reading into three main categories; the first category is the criticisms called reading criticism that directly refers to his reading of narrations and his understanding of the meaning and apparent meaning of the narrations, independent of his philosophical foundations. The second group is the basic criticisms that his philosophical foundations have caused a conflict in the reading of the narrations, and the third group is the so-called constructive criticisms that deal with the conflict between his way of reading the narrations and his other principles. From all this criticism, it can be concluded that Mulla Sadra's way of reading Islamic narrations in some cases is significantly distant from the perspective of the revelation system; one of the most important reasons for this distance can be mentioned the influence of the philosophical background and mystical tradition that Mulla Sadra was influenced by, which has caused him to try to adapt his views in many cases or in some cases impose them on the narrations with his intellectual orientation, while if the views of both parties are examined impartially, the statements of the infallible Imams not only do not correspond to his view in many cases, but are also very distant.
-
Keywords: Critical review, Mulla Sadra, Theological narrations, Usul al-Kafi, knowing God, Divine names and attributes, Divine actions.