اعتبارسنجی مستلزم محال نبودن شرط به عنوان یکی از شروط صحت شرط در فقه اسلامی
- رشته تحصیلی
- فقه و حقوق خصوصی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری (ره)
- شماره ساختمان محل ارائه
- ساختمان آموزش
- نام کلاس محل ارائه
- سالن کنفرانس
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
- چکیده
-
مبتکر شرط مستلزم محال به عنوان هفتمین شرط از شروط صحت شرط، شیخ انصاری است. ایشان با توجه به مصداق شرط فروش مجدد مبیع به بایع که علامه فرموده مستلزم دور است، این مفهوم را ابداع نموده است. در این بحث، یکی از این سه معنا از شرط مورد نظر است: شرط به معنای مصدری، شرط در معنای اسم مفعولی و ملتزم و یا شرط اصولی که در هریک از این سه معنا، شرط فعل و یا شرط نتیجه بودن متصور است. برای تبیین مقصود از معنای شرط در بحث مستلزم محال نبودن شرط، هر یک از سه معنای فوق، در فرض شرط فعل و شرط نتیجه بررسی شده و روشن شد که در بعضی از این فروض، شرط ممکن و متصور نبوده، در برخی دیگر، شرط مصداق سایر شروط صحت شرط بوده و مصداق شرط مستلزم محال نیست؛ همچنین در تدقیق عبارت علامه نشان داده شد که شرط در آنجا به معنای شرط اصولی و از نوع شرط فعل بوده و با ارائه شواهد مربوط، تصریح فقیهان بزرگ معاصر بر این نکته از جمله محقق اصفهانی، امام خمینی و محقق خوئی نیز ذکر شد. همچنین با تحلیل دقیق و عمیقی که امام خمینی از مستلزم محال بودن شرط اصولی و از نوع شرط فعل بیان نموده، روشن شد که این شرط به مانند شرط مقدور بودن (شرط اول) و شرط دارای غرض عقلایی (شرط سوم)، شرط تحقق ماهیت شرط بوده و اساساً شرط صحت نمیباشد.
-
واژگان کلیدی: شرط ضمن عقد، شرط صحت، شرط تحقق، شرط مستلزم محال، اعتبارسنجی.
- Abstract
-
The innovator of the condition that necessitates the impossible as the seventh condition for the validity of a stipulation is Shaykh Ansari. He introduced this concept with regard to the example of the condition for reselling the sold item back to the seller, which according to Allamah, entails circular reasoning. In this discussion, one of the three meanings of stipulation is considered: the condition in the infinitive sense (the act of commitment itself), the passive sense (the subject of commitment), or the usuli condition, where in each of these meanings, stipulation can be seen as either a condition for an act or a condition for a result. To clarify the intended meaning of stipulation in the context of not necessitating the impossible, each of the three meanings was examined in terms of a condition for an act and a condition for a result. It became evident that in some cases, the stipulation is neither possible nor conceivable, while in others, the stipulation is a form of other valid conditions and does not involve necessitating the impossible. Additionally, a detailed analysis of Allamah’s statement showed that the stipulation in that context is a usuli condition and the type of condition of action. Testimonies from prominent contemporary jurists, including Mohaqiq Isfahani, Imam Khomeini, and Mohaqiq Khoei, who explicitly confirm this point, are presented in this work. Moreover, through a precise and in-depth analysis by Imam Khomeini regarding the usuli condition that implies the impossible and is of the type of condition of action, it became evident that this condition, like the condition of feasibility (the first condition) and the condition of rational purpose (the third condition), pertains to the realization of the essence of the condition and is fundamentally not a condition for validity.
-
Keywords: Condition of the contract, the validity condition, the realization Condition, Condition implying the impossible, the evaluation.