الهیات عملی از رهگذر الهیات فلسفی ملاصدرا
- دانشجو
- امیرعلی دوستعلی
- استاد راهنما
- دکتر سید رضا قائمی رَزکناری
- استاد مشاور
- دکتر علیاصغر جعفریولنی
- رشته تحصیلی
- فلسفه و حکمت اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری (ره)
- شماره ساختمان محل ارائه
- ساختمان آموزش
- نام کلاس محل ارائه
- سالن کنفرانس
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
- چکیده
-
مؤلفه نوظهور الهیات عملی توسط فیلسوف الهی شلایرماخر، وارد بر مباحث الهیاتی و فلسفی نوین شد. او با دستهبندی الهیات به سه دسته الهیات فلسفی، تاریخی و عملی نشان میدهد که میتوان مباحث الهیاتی را به این شکل دستهبندی و مورد مداقه قرار داد. در این میان او مدعی است که الهیات عملی غایت مباحث الهیاتی میباشد. او معتقد است که الهیات عملی برگرفته از الهیات فلسفی است چنانکه مبانی نظری الهیات عملی در مباحث الهیات فلسفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و لاجرم الهیات عملی مبتنی بر الهیات فلسفی میباشد. در این میان ملاصدرا به عنوان یک فیلسوف الهی در پی روشن ساختن حقیقت حاکم برجهان هستی است. لذا به بررسی این حقایق با پایهگذاری حکمت متعالیه میپردازد. نگاه منظومهوار به آثار و تفکر ملاصدرا، ما را به سمت این حقیقت سوق میدهد که او همواره توجه ویژهای به معارف الهیاتی و دینی داشته است، این توجه تا بدان جایی است که در آثار فلسفی و عقلی او از جمله شواهد الربوبیه، آیات قرآن را در تأیید مبانی خویش بیان میکند. لذا میتوان ادعا نمود که به نوعی یک الهیات فلسفی را پایهریزی کرده است. چراکه او معتقد است که حقایق عالم در معارف الهیاتی نهفته شده است و عقل و کشف تنها راه وصول به این حقایق است. او پس از بیان الهیات فلسفی خویش، به تبیین الهیات عملی که مبتنی بر فلسفه متعالیه است میپردازد. ملاصدرا راه رسیدن به حقیقت محضه را با توضیح یک سفر معرفتی آغاز میکند که این سفر با کسب علم و معرفت الهی و انجام دستورات شریعت به سرانجام میرسد و این سرانجام همان تکامل انسان و سعادت حقیقی میباشد.
-
واژگان کلیدی: الهیات عملی، الهیات فلسفی، سعادت حقیقی، سفر معرفتی، قوانین الهی، شلایرماخر، ملاصدر.
- Abstract
-
Schleiermacher, a theological philosopher, introduced the novel component of practical theology into contemporary theological and philosophical discourses. By categorizing theology into philosophical, historical, and practical branches, he demonstrates the possibility of classifying and scrutinizing theological discussions in this manner. Among these, he asserts that practical theology is the ultimate goal of theological inquiries. He contends that practical theology is derived from philosophical theology, as the theoretical foundations of practical theology are examined within philosophical theological discussions, making practical theology necessarily grounded in philosophical theology. Meanwhile, Mulla Sadra, as a theological philosopher, endeavors to elucidate the ultimate truth governing the cosmos. To this end, he delves into these truths by establishing transcendental wisdom (Hikmat-e Muta'aliyah). A systematic view of Mulla Sadra's works and thought leads us to the realization that he consistently paid particular attention to theological and religious knowledge. This attention is evident to such an extent that in his philosophical and rational works, such as Shavahid al-Rububiyah, he cites Quranic verses to support his foundations. Thus, it can be asserted that he has established a kind of philosophical theology. For he believes that the truths of the universe are embedded in theological knowledge and that reason and intuition are the sole means of connecting with these truths. After expounding his philosophical theology, he proceeds to elucidate practical theology based on transcendental philosophy. He commences by explaining a cognitive journey as the path to attaining the pure truth. This journey culminates in acquiring divine knowledge and fulfilling the precepts of the shari'ah, leading to human perfection and ultimate happiness.
-
Keywords: practical theology, philosophical theology, ultimate happiness, cognitive journey, divine laws.