عنوان پایان‌نامه

مواقف آخرت از دیدگاه علامه طباطبائی در مقایسه با رویکرد ملاصدرا



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مواقف آخرت از دیدگاه علامه طباطبائی در مقایسه با رویکرد ملاصدرا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه و حکمت اسلامی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    دانشگاه شهید مطهری (ره)
    شماره ساختمان محل ارائه
    ساختمان آموزش
    نام کلاس محل ارائه
    سالن کنفرانس
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۰۸:۰۰

    چکیده

    فیلسوفان مسلمان از ابتدا اهتمام ویژه‌ای به تبیین آموزه‌های دینی داشته‌اند و پیوسته می‌کوشیدند تا یک تبیین عقلی از آموزه‌های اسلامی ارائه دهند. از جمله آموزه‌های مهم در سنت اسلامی آموزۀ معاد است. جزئیات مسئله معاد همچون چگونگی مواقف آخرت جزء مسائلی نیست که به صورت پیشا دینی برای انسان روشن باشد؛ ولی تلاش برای فهم معقول آن پس از مواجهه با آموزه‌های دینی میسّر است. همچنین شناخت معاد این کمک را به انسان می‌کند که با آمادگی بیشتری با این مسئله مواجه شود. از این رو در این پژوهش به شناخت آخرت و مواقف آن طبق نظر و نگاه علامه می‌پردازیم تا به این مهم دست پیدا نماییم. علامه در آثار خود از جمله تفسیر المیزان و رساله الانسان به تبیین مواقف آخرت پرداخته است. وی با اینکه جزء فیلسوفان صدرایی به شمار می‌آید امّا در تبیین مواقف هرگز به سبک فلسفه صدرایی عمل نکرده است بلکه تمام توان خود را صرف نموده تا یک تحلیل نقلی متناسب با آیات و روایات ارائه نماید، امّا ملاصدرا بر خلاف علامه در تبیین مواقف کاملاً فلسفی عمل کرده و تأویلات حکمی به شدت در آثار او دیده می‌شود. آنچه به عنوان ماحصل مقایسه نگاه دو حکیم مستفاد است این است که در بعضی از مواقف، میان نگاه دو طرف اشتراک نظر وجود دارد و در برخی از مواقف نیز اختلاف است که خودنمایی می‌کند. در مواردی که اشتراک محتوایی وجود دارد بعضاً اشتراک روشی هم دیده می‌شود امّا در برخی از مواقف که اختلاف‌نظر وجود دارد، این اختلاف در نظر بدوی است که متبادر است، امّا زمانی که در نگاه دو حکیم غور صورت می‌گیرد متوجّه می‌شویم که نه تنها اختلافی یافت نمی‌شود بلکه نظر دو حکیم می‌تواند متمم یکدیگر واقع گردد. بنابراین اگرچه در ابتدا گاهاً اختلاف‌نظری یافت می‌شود ولی در واقع اختلافی وجود ندارد بلکه با ضمیمه دو نگاه می‌توان به یک نگاه ژرف‌تر نائل آمد.

    واژگان کلیدی: مواقف، آخرت، علامه طباطبائی، ملاصدرا، برزخ، معاد، بهشت، جهنّم.

    Abstract

    From the beginning Muslim plilosopgers have paid special attention ti the explanation if religious teachings, and the constantly tried ti provide a rational explanation of the teachings of Islam. A mong the important doctrines in the Islamic tradition is the octrine of resurrection. The details of the issue of resurrection, such as how the attitudes of the hereafter are, are not among tge issues that are clear to man in a prereligious way, but it is possible to try to understand it after facing the religious teaching. Also the knowledge of the resurrection helps man to face this problem with more reediness. Therefore in this research, we are going ti know the afterlife and its attitudes according to Allameh's opinion in order to achieve this goal. Allameh's in his works, including Tafsir Almizan and Risalah Al-lnsan has explained the positions of the afterlife and thirteen positions including: death, purgatory, inflation, and path, and measure, letter of deeds, martyrdom, accounting, punishment, intercession, araaf, heaven and hell. It mentions the position if the afterlife. Although he is considered one of the Sadrai philosophers, he has never acted in the style of Sadrai philosophy in his explanation, but he has spent ahh hts power ti provide a narrative analysis that fits the verses and traditions. But unlike Allameh's, Mulla Sadra has acted completely philosopgically in explaining the attitudes of the afterlife and interpretations of rulings are strongly see in his works. Therefore Allameh departs from Sadra's apparoach both in terms of method and content in many discussions and presents his own explanation. What is useful as a result of comparing the views of two sages is that in some situations there is a common opinion between the views of the two sides, and in some cases is also a difference that shows itself. Incases where there is content sharing, sometimes method sharing is also seen but in some positions where there is difference of opinion this difference is in the primitive opinion, but when it takes place in the view of two sages of ghor, we realize not only is there no difference, but the opinion of two sages can complement each other.Therefore, although there is sometimes a difference of opinion in the beginning, but in fact there is no difference,but by adding two views a deeper view can be reached.

    Keyword: Halting Place, Afterlife, Allameh Tabatabai, Mulla Sadra, Death Intermediate World, Path, Paradise, The hell.