عنوان پایان‌نامه

کارکرد مفاهیم فلسفی در آثار شیخ مفید (ره) و ابواسحاق نوبختی (ره)



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کارکرد مفاهیم فلسفی در آثار شیخ مفید (ره) و ابواسحاق نوبختی (ره)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه و حکمت اسلامی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    دانشگاه شهید مطهری (ره)
    شماره ساختمان محل ارائه
    ساختمان آموزش
    نام کلاس محل ارائه
    سالن کنفرانس
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۱۰:۰۰

    چکیده

    با شروع دوران غیبت کبری ادبیات به کار رفته در علم کلام رفته‌رفته دچار تحول و دگرگونی گردید و متکلمان امامیه برای تبیین معارف کلامی و اعتقادی به رویکردی عقلانی و فلسفی با توجه به قواعد، مفاهیم، اصطلاحات و استدلالات مختلف فلسفی و عقلی روی آوردند که تا آن زمان چندان مورد توجه نبود و آموزه‌های اعتقادی نوعاّ با روشی نقلی و با توجه به ادله سمعی مورد اثبات و بررسی قرار می‌گرفتند، در این نوشته به جهت ضرورت شناخت صحیح‌تر و دقیق‌تر جریان ورود مباحث عقلی و فلسفی به علم کلام یا به عبارتی رویکرد کلام فلسفی، نقش شیخ مفید (ره) و ابواسحاق نوبختی (ره) در شروع و شکل‌گیری این جریان، در قالب شش محور که عبارتند‌ از: لطیف الکلام که در آن مسائلی همچون: تعریف و تقسیمات علم، تعریف وجود و عدم، تقسیمات وجود و خواص آن، جوهر و عرض؛ خداشناسی که در آن مسائلی همچون: اثبات واجب‌الوجود و تبیین صفات ثبوتی و سلبی او؛ عدل که در آن مسائلی همچون: اثبات عادل و حکیم بودن واجب و حسن و قبح عقلی؛ راهنماشناسی (نبوّت و امامت) که در ضمن آن مواردی همچون: ضرورت نبوّت و امامت، وجوب عصمت و افضلیت نبی و امام؛ فرجام شناسی که در آن مسائلی همچون: اثبات وجوب معاد، اثبات صراط، میزان، عذاب قبر و نظایر آن؛ با توجه به رویکرد مذکور مطرح شده و با روشی تحلیلی و توصیفی و بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی شواهد موجود در کتب کلامی ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت اثرات و کارکرد این جریان و رهیافت در آثار و افکار این دو اندیشمند سترگ نمایان خواهد شد.

    واژگان کلیدی: شیخ مفید، ابواسحاق نوبختی، مفاهیم فلسفی، کلام فلسفی. 

    Abstract

    Whit the beginning of the great absence period, the literature used in the science of theology gradually changed and the lmami theologians turned to a rational and philosophical approach to explain the theological and religious teachings, according to varios philosophical and intellectual rules, concepts, terms and arguments. Until that time, it was not paid much attention and religios doctrines were usually proven and investigated by means of narration and according to auditory evidence. In this article, in order to know more accurately and precisely the process of entering rational and philosophical topics into theology, or in other words, the approach of philosophical theology, the role of sheikh mofid and abu ishag nobakhti in the beginning and formation of this trend, in the form of six axes that they are: existence (latif al-kalam), in which issues such as: definition and divisions of science, definition of existence and non-existence, division of existence and its properties, essence and breadth. Theology, in wich issues such as: proving the necessity of existence and explaining his positive and negative attributes. Justice, in which issues such as: proving that one is just and wise is obligatory, and good and bad are intellectual. Guidance (prophethood and imamate), which also includes things such as: the necessity of prophethood and imamate, the necessity of infallibility and the superiority of the prophet and imam. Apocalypse, in which the issues are: proving the necessity of resurrection, proving the path, the measure, the punishment of the grave and its watcher, according to the mentioned approach and whit the analytical and descriptive method and based on library studies and the review of the works in theological books. They have been discussed and investigated and finally the effects and function of this trend and approach whill be revealed in the works and thoughts of these two thinkers.

    Keyword: sheikh mofid, abu ishag Ibrahim bin nubakht, philosophical concepts, philosophical theology.