عنوان پایان نامه

ماهیت ریاست بر خانواده در فقه و حقوق موضوعه


    رشته تحصیلی
    فقه و حقوق خصوصی
    مقطع تحصیلی
    دكتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    دانشگاه شهید مطهری (ره)
    تاریخ دفاع
    ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

    چکیده

    ماهیت خانواده از مخترعات شرعی نیست؛ یعنی آن چنانکه ماهیت نماز و روزه از مخترعات شرعی می‌باشد، ماهیت خانواده این‌گونه نبوده و مورد جعل شارع قرار نگرفته است و دارای حقیقت شرعیه نیست؛ بلکه عنوان خانواده به اعتبار رایج بودن آن بین مردم و عقلا، احکامی مثل ریاست بر آن مترتب گردیده است و شارع مقدس، ریاست بر خانواده را تنفیذ نموده است.

    اما اینکه ریاست به‌عنوان یک حکم مورد جعل شارع قرار گرفته باشد، در این باره بزرگانی مانند مرحوم نائینی، ریاست را حتی حکم وضعی نمی‌دانند و البته عده‌ای دیگر بیان می‌دارند که تمام دواعی جعل در ریاست خانواده وجود دارد و شارع به اعتبار این دواعی و آرامش و امنیت خانواده، مدیریت را برای آن جعل کرده است؛ ولی نظر صحیح و مورد قبول این نوشتار و رساله، این است که ریاست بر خانواده یک امر عرفی و عقلایی می‌باشد که عقلا آن را از روابط و مجموعه خانواده انتزاع کرده‌اند و اینکه در ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی آمده است «در روابط زوجین ریاست خانواده از خصایص شوهر است».

    اشاره به همین امر عقلایی دارد و در آیه شریفه «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاء...» قوامیت مردان بر زنان لزوماً از طرف شارع اعتبار و جعل نگردیده است؛ بلکه می‌تواند صرفاً یک اعتبار عقلایی باشد و مادامی که علت آنکه همان تفضیل بعضی بر بعضی دیگر یا انفاق و نفقه وجود داشته باشد، این اعتبار عقلایی هم وجود دارد و اگر آن علت زایل گردد این اعتبار هم دیگر وجود ندارد. در هر صورت خصیصه و خصلت یکی از طرفین می‌طلبد که ریاست را بر عهده گیرد و این خصیصه می‌تواند صفت تعقل و توانایی تلاش برای معاش و در بعضی از موارد نیروی جسمانی در پرتو تعقل و تصمیم‌گیری برای یک خانواده باشد.

    Abstract

    Family, which is directly affected by the society, has undergone these transformations. On the other hand, the rules and regulations of family law are accompanied by changes. Article 1105 of the Civil Code assigns the headship of the family to the couple. What is the nature of the presidency has occupied the minds of jurists and legal scholars, how this state ruling has been forged by the law and if it has not been forged by the legislator and the law, then where the discoverer did and founder of this institution get his inspiration. In this article, the stability of the family institution is mentioned, which side of the couple is responsible for the stability and will of the family. Is it subject to the contract, custom or ruling of the Shariah and the legislator?

    Keywords: family, headship, state order, obligatory order, province.

    کلید واژه ها: خانواده ریاست خانواده حکم وضعی حکم تکلیفی فقه و حقوق