ترجمه و نقد ۱۰ موعظه از کتاب آثار منتخب مایستر اکهارت
- رشته تحصیلی
- فلسفه و حکمت اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری (ره)/ واحد خواهران مشهد
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
- استاد راهنما
- دکتر محمدکاظم علمی سولا
- چکیده
-
پایاننامه حاضر درصدد است که ۱۰ موعظه از کتاب منتخبی از مواعظ مایستر اکهارت را ترجمه کرده و پس از آن به نقد و بررسی آن در سه مرحلهی انقطاع، تولد کلمه و فنا بپردازد و در این موارد با مباحث ابنعربی مورد مقایسه قرار گیرد.
اکهارت و ابنعربی به رغم اینکه هر یک به دینی مختلف و فرهنگی متفاوت تعلق داشتند، اما در مراحل سیر انسان به سوی اصل خویش، راهی مشابه را پیش میکشند که به وحدت و فنا ختم میشود. در این مسیر هر دو از زبانی پارادوکسیکال استفاده میکنند. آنها مباحث عرفانی را به صورت سرّ فوق عقل بیان میکنند و پای استدلال را چوبین میدانند. در نهایت حیرت را موجب بیداری و هدایت تلقی میکنند.
گرایش نوافلاطونی و مسیحی اکهارت به خدای فوق خدا باعث شده که او از ابن عربی فاصله بگیرد. اکهارت به دنبال انقطاع از خدا است، در حالیکه ابنعربی حریّت از خدا را بیمعنا دانسته و به دنبال عبودیت و بندگی است.
هرچند هر دو به دنبال فنا و بازگشت به اصل خویش هستند، اما اکهارت از فنا در ذات خدا (الوهیت یا خدای فوق خدا) و وصول به ذات حق دم میزند و به دنبال هویت غیبیه است. در حالیکه ابنعربی ذات الهی را غیرقابل دسترس میداند و فنا را در از دست دادن تعین خویش و در مقام احدیت میداند.
- Abstract
-
The present dissertation seeks to translate ten sermons from a book entitled Meister Eckhart: Selected Writings، and then to critique and examine it in three stages: detachment، the birth of the Word، and breaking-through، and in these cases to compare them with Ibn Arabi's teachings.
Although Eckhart and Ibn Arabi each belonged to a different religion and culture، in the stages of man's journey to his origin، they follow a similar path that leads to unity and annihilation. In this way، they both use paradoxical language. They express mystical issues as a secret that is beyond human reason and in their point of view، rational arguments are insufficient for understanding the truth and believe that wonder، is the cause of awakening and guidance.
Eckhart's neo-Platonic and Christian tendency towards the Godhead is the difference between his view and that of Ibn Arabi. Eckhart seeks to be detached from God، while Ibn Arabi considers freedom from God to be meaningless and seeks to be a servant of God.
Although both seek annihilation and return to their origin، Eckhart speaks of annihilation in the Divine Essence (divinity or Godhead) and seeks the hidden ipseity. Ibn Arabi، on the other hand، considers the Divine Essence inaccessible and considers annihilation in the loss of his determination، and in the stage of Unicity of God.
Keywords: Selected Writings، Meister Eckhart، mysticism، detachment، birth of the Word، breaking-through.