نسبت علم و عمل در اندیشه ارسطو و ابنسینا
- رشته تحصیلی
- فلسفه و حکمت اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری (ره)
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
- چکیده
-
پیوند هستی و معرفت به روشنی در مسئله ارتباط علم و عمل صورت گرفته است. پژوهش حاضر به دنبال تبیین نسبت آن دو بر اساس آراء دو فیلسوف بزرگ مشایی، ارسطو و ابنسینا و بیان تأثیرات آن در فلسفه ایشان است. خاستگاه بحثی اساسی در فلسفه اخلاق که به نظریه تناظر معرفت و فضیلت مشهور است، به همراه تحلیل ارسطو از آن و دلایل مخالفت وی با این نظریه پس از بیان کلیات و معنای علم و عمل، در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.
مهمترین بخش این پژوهش نسبت علم و عمل در انسان است؛ ارسطو و ابنسینا بر اساس عقل عملی و آراء جزئی حاصل از آن، که باعث انگیزش و شوق به عمل میگردد، این نسبت را تبیین مینمایند؛ ارتباط میان قوای مدرکه و محرّکه در انسان، به وسیله همین عقل عملی توصیف گشته است. تحلیل دو فیلسوف از سعادت در انسان نیز که بر طبق آن، عقل و ادراکات عقلانی نقش ویژهای در حصول آن ایفا کردهاند، دیدگاهی است برخاسته از مبانی فلسفی ایشان که کیفیت آن در پژوهش حاضر بررسی شده است. مبانی ارسطویی در این بحث تأثیری اساسی در شکلگیری افکار ابنسینا داشته است و به تبع، برخی منابع مجعول نیز در این میان مؤثر واقع شده اند.
کاربرد متفاوت اصطلاح «عقل» همچنین مسئله چگونگی خلقت، دیدگاه ارسطو و ابنسینا را درباره خداوند، عقول و افلاک نیز متمایز میسازد. تأثیرپذیری شیخ از فلسفه یونان و نواندیشی وی در توضیح پیدایش خلقت نسبتی نو میان علم و عمل ایجاد کرده است که این نوشتار به توصیف و تحلیل آن نیز پرداخته است.