عنوان پایان نامه

نقد آراء فقهی گروه‌های تکفیری در باب جهاد


    رشته تحصیلی
    فقه و حقوق جزا
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    دانشگاه شهید مطهری (ره)
    تاریخ دفاع
    ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
    دانشجو
    مهدی خسروی
    استاد مشاور
    دکتر محمد رسائی

    چکیده

    چهار معنا از تکفیر شده است که مقصود ما در این پایان‌نامه، تکفیر به معنای کافر قلمداد کردن دیگران می‌باشد. گروه‌هایی را که به تکفیر دیگران می‌پردازند، گروه‌های تکفیری می‌نامند که به عنوان نمونه می‌توان از گروه تکفیری داعش نام برد.

    در این پایان‌نامه بعد از بیان کلیات و تاریخچه‌ی شکل‌گیری این گروه‌ها و کلیاتی درباره جهاد، نخست آراء آن‌ها در باب اثبات خلافتشان، تکفیر عموم مسلمین و در نهایت در باب جهاد بیان شده است، سپس در ادامه، نقد صحیح هر کدام، به وضوح بیان شده است تا نشان داده شود که مبانی فکری این قبیل گروه‌ها که منجر به جنایات وحشتناکی می‌شود تا چه اندازه بی‌پایه و اساس است.

    گروه‌های تکفیری به لحاظ تئوری، ابتدا به اثبات خلافت و بر حق بودنشان با استناد به دلایلی می‌پردازند. از جمله این دلایل، انقضاء مدت، ضرورت تشکیل خلافت اسلامی، فضیلت اهل شام و مجاهدان بر دیگران می‌باشد. همچنین شرایطی را برای خلیفه مسلمین بیان کرده‌اند که از جمله آن‌ها، انتساب به قریش می‌باشد. در مرحله بعد، به تکفیر عموم مسلمانان می‌پردازند. از دیدگاه این قبیل گروه‌ها، عموم مسلمانان کافر و طاغوت قلمداد می‌شوند. در نهایت نیز توجیهشان جهت اعمال خشونت‌آمیز این است که جاهلیت جهان جز با جهاد برطرف نمی‌شود، همچنین به آیات مطلق در باب جهاد، آیات نکوهش دوستی با کافران و روایتی از پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آلِ) در باب جهاد استناد می‌کنند.

    در نقد آراء این گروه‌ها، می‌توان معیار شناخت مسلمان از منظر فقها، حرمت تکفیر و قتال با اهل قبله، نفی سلطه‌جویی و دستور به رعایت عدالت بیان کرد. همچنین می‌توان به فقدان شرایط امام مسلمین در خلفای گروه‌های تکفیری و به اصل قرار داده شدن صلح در اسلام استناد کرد.

    کلید واژه ها: جهاد تکفیری سلفیون جهادی خشونت اسلام