عنوان پایان نامه

بررسی مقایسه‌ای دولت کریمه شیعی با آرمان‌شهر غربی


    رشته تحصیلی
    شیعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    دانشگاه شهید مطهری (ره)
    تاریخ دفاع
    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    چکیده

    این پایان نامه که در گردآوری با روش کتابخانه ای، در استناد و منبع به روش اسنادی و در تجزیه و تحلیل مطالب به شیوه توصیفی تحلیلی انجام گرفته است، کوششی نظری برای مقایسة آرمان‌شهر بسیار مشهور غالب بر جامعه غرب با  آرمان شهر مهدوی (دولت کریمه شیعی) است.

    دولت کریمه شیعی، دولتی است که در تمامی سطوح در نیکوترین حالت خود از لحاظ فردی و اجتماعی، قوانین، روابط، ترکیب و چینش هریک از افراد بر اساس شایستگی ها در جامعه و ... قرار داشته باشد.کرامت انسانى بر مبنای اندیشه ها و آموزه های دینی در دولت کریمه شیعی خاست‏گاهى الهى دارد. انسان نه بر محور انسان‏مدارى، بلکه بر محور خدامدارى به کرامت و بزرگوارى میرسد.

    بسیاری از اندیشمندان در بلندای تاریخ، با زوایای متفاوت به جامعه خویش نگریسته و آرمان‌شهرهایی را تدوین کرده‌اند. در این میان «اتوپیای» تامس مور به دلیل جامعیت آن از شهرت بسیاری برخوردار بوده و مهم‌ترین آرمان‌شهر پس از دوران رنسانس به شمار می‌رود.

    کتاب مور آینه‌ای است از‌ تفکرات‌ اندیشمندان‌ دوران رنسانس و آرمان‌های‌ آنان‌ دربـاره دیـن، فرهنگ، جامعه‌، اقتصاد‌ و سیاست. از این منظر راهبر زندگی سعادتمندانه،عقل است و این موهبت خدادادی راه حل‌ همه‌ معضلات را ارائه می‌کند. انسان اصالت دارد و با‌ شعور‌ خود‌ مـی‌تواند‌ هـمه‌ تـاریکی‌ها را بزداید‌؛ بنابراین‌ می توان این اثر را نوعی مانیفست اومانیستی دانست.

    آرمان‌شهرهایی که از ذهن بشر تراوش کرده‌، هرگز با آرمان‌شهر مهدوی مقایسه‌کردنی نیست. ریشه و منبع اصلی دولت کریمه شیعی، قرآن و آموزه‌های وحیانی است.

    کلید واژه ها: دولت کریمه شیعه آرمانشهر امام مهدی (عج) اتوپیا تامس مور