رابطه‌ی بین ناتوانی یادگیری و مشکلات توجه از منظر روان‌شناسی

شماره مجلد: ۲ | دوره ۲/ شماره ۱  بهار و تابستان ۱۴۰۲          کد مقاله: ۸          صفحه: ۲۹ - ۱۹

فاطمه رمضانی

چکیده:

عملکرد ضعیف کودکان دچار ناتوانی یادگیری در توجه، اعم از توجه انتخابی و توجه پایدار تقسیم شده و ظرفیت توجه را نشان میدهد؛ اگرچه کودکان خردسال پیش از دبستان که دارای ناتوانی‌های یادگیری عصب‌روان‌شناختی هستند هنوز با فعالیت‌های جدی یادگیری روبرو نشده‌اند، اما اغلب نشانه‌هایی از مقدمات شکست تحصیلی را از خود نشان می‌دهند؛ اختلال در توجه می‌تواند زیربنای مشکلات ادراکی و تحصیلی در کودک باشد، پردازش اطلاعات نیاز به توجه دارد، از میان محرکاتی که از محیط توسط گیرنده‌های حسی دریافت میشود، آن‌هایی کاملاً پردازش میشوند که به‌صورت انتخابی به آن‌ها توجه شود؛ نقص در نگهداری توجه کودکان، فرصت پردازش، ذخیره کردن و فراخوانی اطلاعات را از آن‌ها می‌گیرد.

کلمات کلیدی : ناتوانی یادگیری، اختلال نقص توجه، بیش فعالی.

دانلود فایل