تربیت و تنبیه کودک از منظر اسلام و علوم تربیتی
شماره مجلد: ۱ | دوره ۱/ شماره ۱ – پاییز و زمستان ۱۴۰۱ کد مقاله: 3 صفحه: 52 - 29
فاطمه نظافت یزدی
چکیده:
تربیت فرزند از مسائل مهم خانواده است. درباره روشهای تربیت کودک به مواردی از جمله الگو سازی، عادت، موعظه، تشویق، بیان قصه، امر و نهی، قهر و تنبیه کودکان اشاره شده است، در این میان، مشروعیت «روش تنبیه» با تردید مواجه شده است. نوشتار حاضر، با بیان اصول کلی تنبیه، بررسی و نقد ادله مخالفان و بیان دلایل موافقان، معتقد شده است که روش تنبیه در صورت عدم کارایی سایر روشها و با رعایت اصول و شرایطی ویژه، جایز بوده و روشی کاربردی و مهم در تربیت کودکان میباشد. این مقاله به روش توصیف و تحلیل و به گونه کتابخانهای صورت گرفته است.
کلمات کلیدی : تربیت، کودک، تنبیه.