نظریهی اخلاقی فیض کاشانی و مقایسهی آن با نظریهی غزالی
شماره مجلد: ۱۳ | سال هفتم/ شماره ۲۳ و ۲۴ – تابستان و پاییز ۱۳۸۷ کد مقاله: ۶۳ صفحه: ۱۷۰ - ۱۵۱
مهناز قانعی
چکیده:
هدف این مقاله بررسی آرای اخلاقی فیض کاشانی است. آرای اخلاقی فیض تا حد زیادی با نظریهی اخلاقی غزالی مطابقت دارد و این از بررسی دو کتاب بسیار مهم احیاءالعلوم غزالی و محجه البیضاء فیض کاشانی کاملاً مشخص میگردد. مکتب اخلاقی غزالی را میتوان تلفیقی نسبتاً سازگار از اخلاق فلسفی ارائه شده در تهذیب الاخلاق ابن مسکویه، سلوک اخلاقی و عرفانی ارائه شده در آثار عرفای پیشین، به خصوص قوت القلوب مکی و احکام و مفاهیم اخلاقی عرضه شده در کتاب و سنت دانست. نظریهی فیض این تفاوت را دارد که با بهرهوری از آموزههای مکتب امامت، نگاه معتدلتر و واقعبینانهتری از برخی مفاهیم و روشهای اخلاقی نزد غزالی ارائه میدهد.
کلمات کلیدی : قلب، غزالی، فیض، فضایل و رذایل، نظریهی اخلاقی، احیاء العلوم، محجه البیضاء، قوای باطنی